Monday, November 23, 2009

Kurang bersederhana?!





Selama 3 tahun di Miri.
Aku tak sangka..aku telah mengumpul berpuluh2 helai tudungs dan kasuts..
Tapi aku x pakai sgt pun semua tu.
Aku sgt stress semasa mengemas hari tu.
Aku juga kecewa dgn diri sendiri.
Malam itu..seorang sahabat datang menolong aku memindahkan barang.
Dia kelihatan terkejut juga dgn barang2 aku yg banyak itu.
Dan dengan mudah dia berkata..’ syarifah ni x bersederhana lah’
Aku terpana. Memang benar statement itu. Aku pun baru sedar petang td.
Bagi aku..ramai lagi org lain yg lebih x bersederhana berbanding aku.
Tapi, lepas dilontarkan kata2 itu...mind set aku terus berubah.
Kenapa nak banding dgn org yg lebih x bersederhana..
Bandingkan lah dengan org yg lebih bersederhana..
Bukankah lebih baik begitu?
Oleh itu..syarifah, tolonglah bersederhana. Membeli mengikut keperluan bukan kehendak.
Bukankah Islam itu menganjurkan kesederhanaan??

Aku sangat kagum dengan org yg melihat poster2 ‘SALE!!!’ dgn hati yg tenang..hormon oxytocin nya tidak melonjak2 seperti org2 yg kurang bersederhana ini. Aku berazam menjadi org seperti itu.

Amin.

'Allah is aware of human weaknesses and is forgiving; so come back.. Come back even if you have broken your repentance a thousand times..'

11 comments:

  1. mari kita bersederhana. :) if we wanna buy something, ask ourselves, do we really need this.?

    ReplyDelete
  2. ni kira cancel la erk nk bli camera tu??

    ReplyDelete
  3. lyanne: yep2. do remind me ya.=p

    zul: camera tu keperluan.hehehhe. jgn cancel!tp maybe amek yg lebih murah..sesuai dgn 'keperluan'.will inform u later.

    ReplyDelete
  4. =D pakai la... setiap hari satu ...

    ReplyDelete
  5. tgk poster tanpa perasaan bila x ada duit...tapi bila tengah banyak duit x tgk poster pun rasa semacam jek nk pi shopping.tiba2 banyak pulak benda yg x cukup kat umah tu.hihihih...

    ReplyDelete
  6. Naddiea : bile xde duit cukup je ek sumer. hehhehe

    a.j.: payah tu ayub.. nk pilih je da sejam.huhuhuhuhu.last2 terlepas shuttle.

    ReplyDelete
  7. lagi besar camera, lagi cantik gambar, lagi berseri org dalam gambar. hahahaha

    so, camera takpe kalau spend byk2..

    ReplyDelete
  8. comment dari pencinta camera ni mmg biased..=p

    ReplyDelete
  9. nice blog..
    bukak kdai bundle r syepah.. hahaha
    puah doh mkn kepok gete????

    ReplyDelete
  10. haha. setuju dgn ayub. manfaatkan sebaik2 nya supaya x membazir.

    tula pasal aku x phm dari dlu nape ppuan ske kasut byk2. pastu marah kat laki ble ckp cmtu. haha. naseb bek sahabat kau tu x kne marah :P

    ape lagi..letak kat blogshop lerr.. n kalau x keberatan.. rumah anak yatim byk gle. org2 miskin yg x bertudung n x berkasut pun byk syep.

    ReplyDelete
  11. fahmi: thnx! mkn sokmo pn dop puah agi..=)

    faiz mao: tu r..aku da bwk blk umh derma kt org yg memerlukan. tp kasut tu..aku x bersedia lg nk derma..syg woo..=p

    ReplyDelete